Föreningen

Vägföreningen i Södra Granstorp är en samfällighetsförening som har till uppgift att förvalta områdets vägar. Tillsammans ansvarar vi för att hålla vägarna i ett gott och trafiksäkert skick. Alla som äger en fastighet i området måste vara medlem i vägföreningen. Södra Granstorp består av 39 fastigheter.

Medlemsavgiften avgörs av vilket andelstal du har. Andelstalet i sin tur beror på om det rör sig om permanent boende, fritidsboende eller en obebodd tomt. Föreningen svarar endast för vägunderhållet, frågor om till exempel båtplatser och allmän skötsel av tomter ligger inte på föreningens ansvar.

Varför har vi en vägförening?

Enskilda vägar har väghållningsskyldighet som regleras  enligt anläggningslagen som anger att en  samfällighet ska bildas.

Det som före 1998 var en vägförening enligt lagen om enskilda vägar heter numera samfällighetsföreningar, även om begreppet vägförening fortfarande lever kvar.

Lantmäteriet bildar gemensamhetsanläggningar vid lantmäteriförrättningar med stöd av anläggningslagen. Föreningsbildningen sker enligt lagen om förvaltning av samfälligheter. Samfällighetsförening är en juridisk person och registrerad i Lantmäteriets register.

Vill du veta mer om Granstorps historia?

Här finns ett utdrag ur en skrift som Bråbo Hembygdsförening gett ut.

Bland annat kan du läsa om Jönses hustru som föddes i Granstorp 1627.

Utdrag ur ”Försvunna backstugor, torp och gårdar, del 1. Kvillinge sockens skogsbygd”